M E N U

Limited English version

14-12-2001
Ankomst - Dag 1

Jeg ankom til lufthavnen Ezeiza i Buenos Aires i morges kl. 8.10.
I dag er det solskind og temperaturen er over de 25 grader!
Jeg bor hos Laura og hendes forældre i Avellaneda, som er en sydlig forstad til Buenos Aires.

15-12-2001
Dag 2 - Lørdag, 15. december

Lørdag middag besøgte vi Lauras moster og mormor der bor nogle få KM her fra. Det er lidt uden for byen og de har en stor have med en swimmingpool. Det er dejligt med en lille svømmetur når det er 29 grader og stærk sol!

15-12-2001
Lørdag aften

Lørdag aften spiser vi middag hvor næsten hele familien er samlet. På billedet er det fra venstre Laura, Lauras mor Irma, mig selv, Lauras far Alberto, Lauras søster Cecilia, Lauras mosters kæreste Roberto og Cecilias mand Hernan.

16-12-2001
Dag 3 - Søndag, 16. december

Søndag formiddag tog vi (Laura og jeg) til San Telmo, der er den gamle bydel i Buenos Aires. Hver søndag er der marked hvor man kan købe en masse gamle ting som f.eks. bøger, plader, smykker og antikviteter. I San Telmo ligger en dansk kirke som ses her på billedet. Kirken var ikke åben da vi var der, så vi vil prøve at vende tilbage en anden dag.

17-12-2001
Dag 4 - Mandag, 17. december

Vi tager ind til den lokale by Avellaneda hvor går til en frisørsalon og bliver klippet for kun $6 og det var faktisk et ret professionelt sted med mange ansatte og ingen tidsbestilling.
Vi tager bussen til centrum af Buenos Aires, til gaden Av. Florida som er en gågade med mange spændende butikker. Fotøt er fra et eksklusivt shoppingscenter på Av. Florida.

18-12-2001
Dag 5 - Tirsdag, 18. december

Vi tog til Plaza del Mayo hvor Casa Rosada (det lyserøde hus) er. Kl. 13.00 (og hver 2. time) er der vagtskifte hvor de flotte klædte vagter marchere over Plaza del Mayo.
I den højre fløj af Casa Rosada er der et lille museum om Casa Rosada som man kan besøge gratis. Vi får også udleveret adgangskort til en gratis guidet tur i Casa Rosada kl. 14.00 samme dag.
På den guidet tur må vi desværre ikke taget billeder, på nær et sted som er en flot gårdhave med beplantning og springvand. I Casa Rosada ser vi nogle berømte og smukke værelser og får på engelsk fortalt historier om huset.

19-12-2001
Dag 6 - Onsdag, 19. december

Det meste af dagen er vi hos Lauras moster. Det er meget varmt så vi slapper af og går i swimmingpoolen. Vi kører hjem om eftermiddagen og vi kører forbi det lokale shoppingcenter men det er lukket tidligt, de tør ikke at holde åbet. Da centeret tidligere på dagen var åbent var det under politibeskytelse. Om tirsdagen blev 20 supermarkeder plyndret i Argentina, da mange mennesker er meget fattige nu.
Om aftenen tager vi til byen for at spise og gå i biografen. Hvad vi ikke ved er at næsten alt er lukket. Vi får en drik på World Sport Café og tager så tilbage. I mellemtiden er der blevet erklæret undtagelstilstand og økonomiministeren er gået af. Der har været mange demonstrationer rundt om i landet og mindst 7 mennesker er blevet dræbt under optøjerne.

20-12-2001
Dag 7 - Torsdag, 20. december

Vi tager til "La Reserva" som er et naturområde i Buenos Aires ud til floden. Her gik vi rundt i 1-2 timer i det meget varme vejr. På vejen tilbage kommer en parkbetjent kørende og siger at de lukker parken nu så vi skal gå til udgangen. Han forklarer at det skyldes uroligheder i byen. Vi når at se en Iguana på vejen ud.

Demonstrationer

Der har hele dagen været demonstrationer på Plaza del Mayo, pladsen ved det lyserøde hus og ved obelisken på Av. 9 Julio.
Flere forretninger og biler blev ødelagt og sat i brand, som vi hele dagen kunne følge live i TV.
Politiet lavede om aftenen et overraskelsesangreb på demonstranterne ved at komme i civil med taxaer og begynde at skyde mod demonstranterne.

Torsdag kl. 19:52

Præsident De la Rua forlader Casa Rosada i helikopter fra taget efter at have meddelt sin afsked på et håndskrevet papir fotokopieret til pressen, efter 739 dage, 19 timer og 30 minutter ved magten. Det er første gang i 25 år at helikopterpladsen på taget er blevet benyttet.
Folk bryder ud i jubel og råber "Argentina, Argentina, Argentina...".

21-12-2001
Dag 8 - Fredag, 21. december

Undtagestilstanden bliver ophævet og der er blevet udnævnt en ny præsident som skal lede landet i 2 måneder frem til marts hvor der er fastsat præsidentvalg.
Det er dagen derpå på området omkring Plaza del Mayo og Obelisken, og håndværkere er i gang med at udbedre skaderne.
Flere end 20 mennesker er blevet dræbt under de seneste dages uroligheder i Argentina.

21-12-2001
La Boca

Fra centrum tager vi til La Boca som er et gammelt havnekvarter der er berømt for huse der er malet i mange stærke farver. Oprindeligt var det fattige mennesker der bøde der og de fik rester af maling fra skibsbyggerne på havnen.
Fra La Boca til vi til et stort indkøbscenter hvor vi fik købt de fleste julegaver.

22-12-2001
Dag 9 - Lørdag, 22. december

Vi tager sammen med Lauras far og mor til Tigre som er et flot naturområde nord for Buenos Aires. Det er også her at forlystelsesparken ”Parque de la Costa” ligger. Der tager vi dog ikke ind men efter at have spist den medbragte middagsmad tager Irma, Laura og jeg en sejltur på floden med en af de mange vandbusser.

23-12-2001
Dag 10 - Søndag, 23. december

Vi tager til Lauras mosters hus hvor vi går i swimmingpoolen og slapper af. Om aftenen tager vi til biografen og ser Harry Potter.
Billedet er et QuickTime panorama foto fra foran huset.

24-12-2001
Dag 11 - Mandag, 24. december

Vi fejre juleaften i 30 graders varme. Her er det tradition at midnat fejres ligesom nytårsaften så der er masser af kanonslag udenfor hele aftenen men mest omkring midnat.

25-12-2001
Dag 12 - Tirsdag, 25. december

Vi holdt juledag hos Lauras moster og var der sammen med Lauras søster Cecilia og hendes mand.
Det var meget varmt og vi gik i vandet. Vi spiste middag udenfor. Vi fik grillmad med argentinsk kød.
Jeg fik forvredet min fod på en eller anden måde og først nogle timer senere begyndte det at gøre meget ondt. Vi tog til et hospital hvor de tog et røntgenbillede for at være sikker på at der ikke var noget galt. Resten af dagen havde jeg is på foden og det er blevet bedre igen.

26-12-2001
Dag 13 - Onsdag, 26. december

Jeg bliver hjemme for at hvile min fod. Om aftenen tager jeg sammen med Laura og en af hendes veninder til Avellaneda og får en is og en drink. Det er bare utroligt varmt!

27-12-2001
Dag 14 - Torsdag, 27. december

Jeg tager sammen med Laura til centrum af Bs. As. for at købe flybilletter til vores rejse sydpå i januar. Vi tager også til turistinformationen på Av. Santa Fe for at få brochurer og gode råd.

28-12-2001
Dag 15 - Fredag, 28. december

Jeg og Laura tager bussen til Correo Central der er et spændende gammelt posthus i Buenos Aires. I den store gamle bygning er der posthus med en gammel indretning, et lille postmuseum og en afdeling hvor man kan købe argentinske frimærker fra de sidste 10 år.

28-12-2001
Dag 15 - Fredag, 28. december (2)

Derfra tager vi undergrundsbanen til Plaza Italia i Palermo hvor vi går en tur i botanisk have. Zoologisk have ligger i øvrigt lige ved siden af botanisk have.
Fra botanisk have tager vi en bus en halv km til planetariet som var lukket, men det er en smuk (og varm) gåtur i området omkring planetariet. Vi går videre i det 300 hektar store naturområde og ser en stor rosenhave, søer og palmetræer. Lad være med at gå på græsset for parkbetjente kan se langt og de fløjter højt hvis man skulle komme på "afveje".

29-12-2002
Dag 16 - Lørdag, 29. december

Vi står op kl. 5.15 for Laura og jeg bliver hentet af Lauras søster Cecilia og Hernan kl. 6.00 så vi kan køre til familiens sommerhus og undgå det varme vejr om middagen. Irma og Alberto kommer dagen efter.
Sommerhuset er i en by der hedder Las Toninas, 320 km syd for Buenos Aires. Las Toninas ligger 14 km syd for San Clemente. Vi ankommer kl. 10 og vi begynder at lufte ud og gøre huset klar til brug da det ikke har været brugt siden sidste sommer. Huset ligger ca. 80 m fra Atlanterhavet.

30-12-2002
Dag 17, - Søndag, 30. december

Jeg og Laura tager til Mundo Marino i San Clemente. Mundo Marino er en stor zoologiskhave med delfiner, søløver, pingviner og andre vand dyr.
Vi ser opvisninger med delfiner, søløver og en stor dræberhval. Dyrene er meget dygtige og vi bruger næsten hele dagen til at se alle shows og opvisninger.
Link: www.mundomarino.com.ar

31-12-2001
Dag 18, - Mandag, 31. december

Det er nytårsaften og vi spiser asado som er kød stegt på en grill.

01-01-2002
Dag 17, - Tirsdag, 1. januar

Vi går i vandet, og selv om det er Atlanterhavet er det faktisk lidt lunt. Bølgerne er lidt høje og meget kraftige så vi må ikke gå for langt ud. Stranden er næsten som Vesterhavet i Jylland.
Om eftermiddagen lejer jeg en lille 4-hjuls motorcykel som jeg og Laura køre rundt på i et klit område ved stranden. Motorcyklen har 5 gear og kan køre meget stærkt. Det var en utrolig sjov oplevelse.
Om aftenen udnævnes endnu en gang en ny præsident i Argentina efter at den forrige forlod sin post den 30. december efter kun 7 dage ved magten. Det er så den 5. præsident siden jeg ankom til Argentina for mindre end 3 uger siden!

02-01-2002
Dag 18, - Onsdag, 2. januar

Igen i dag er jeg ude at bade i stranden. Vejret er mere skyfrit i dag men det blæser en smugle mere. Om aftenen kører vi den lange tur tilbage til Avellaneda, det tager 3 timer uden stop.
Foto: Solnedgang

03-01-2002
Dag 19, - Torsdag, 3. januar

Vi flyver om eftenen til byen Bariloche. Vi ankommer ved 21-tiden og finder et godt hotel i byen og vi får et værelse med udsigt ud over søen "Nahuel Huapi".

04-01-2002
Dag 20, - Fredag, 4. januar

Vi tager en bus 19 km til bjerget "Cerro Catedral" (2388 m). Det er et meget berømt skisportssted om vinteren, men da det nu er sommer er der ikke noget sne men skilifterne kører også om sommeren da det er et populært feriested for folk fra Buenos Aires der vil slippe væk fra den varme by. Vi køber et liftkort og tager den lange og flotte tur op. Vi skal i alt tage 3 lifte for at komme næsten helt op. På toppen er lidt koldt, så koldt at der faktisk ligger bunker af is forskellige steder! Vi er oppe i ca. 2100 m højde.

05-01-2002
Dag 21, - Lørdag, 5. januar

Det er en flot og næsten skyfri dag. Helt perfekt til en guidet sejltur på søgen ”Nahuel Huapi”. Vi sejler fra Puerto Pañelo til Port Blest hvor vi går i land. Området er en del af nationalparken ”Nahuel Huapi”.
Vi går ind i skoven ad en sti og kommer til sidst til vandfaldet ”Los Cantaros” som vi kunne gå langs til vi til sidst kom til en stor sø med samme navn. Vi går tilbage og tager skibet tilbage.

06-01-2002
Dag 22, Søndag, 6. januar

Vi bruger dagen på en heldagstur til San Martin De Los Andes, 200 km nord for Bariloche. På vejen dertil kører vi forbi "de 7 søer".

07-01-2002
Dag 23, Mandag, 7. januar

Bariloche er kendt for chokolade og de mange chokoladeforretninger i byen. Vi starter derfor dagen med at besøge chokoladefabriken "Fenoglio" i udkandten af byen. Vi ser hvordan de laver "Alfajores" (udtales "Alfahordes") som er en lækker lille chokoladekage. Efter at have købt ind i forretningen forlader vi fabrikken og går 50 m af vejen og tager en lift op af en bjergside. På toppen er en hyggelig lille café med en flot udsigt over søen " Nahuel Huapi" og byen Bariloche. Der drikker vi en kop varm chokolade. Turen ned af bjerget går noget hurtigere end turen op, der er nemlig bygget en bob-slædebane så vi er nede på 30 sekunder.
Derefter tager vi til et lille keramikværksted hvor vi køber nogle krus til varm chokolade.
Om eftermiddagen tager vi til Colonia Suiza som er en lille schweizisk koloni 22 km fra Bariloche. Desværre var det regnvejr så vi opholdte os det meste af tiden i en café og vi tog den næste bus retur til Bariloche.
Link: www.fenoglio.com.ar

08-01-2002
Dag 24, Tirsdag, 8. januar

Det er vores sidste dag i Bariloche og vi tagger til et bjerg der hedder "Cerro Campanario" hvor vi går af en sti op til toppen. Det tog ca. 45 min. at gå op til toppen. På toppen er der en rigtig god udsigt over området.

09-01-2002
Dag 25, Onsdag, 9. januar

Vi forlader Bariloche tidligt om morgnen. Vi har købt en speciel bustur på 5 dage til El Chalten. Vi kører til byen El Bolsón som bl.a. er kendt for et ølmærke. Der ser vi en marmeladefabrik og derefter spiser vi vores mad i byens centrum. Efter frokost går turen videre til El Maitén hvor vi står af minibussen og tager med "La Trochita" et gammelt damplokomotiv fra 1903. Vi sidder i en vogn til passagerer på 1. klasse men vi havde også mulighed for at gå fra vogn til vogn og se spisevognen og vognen passagererne på 2. klasse. Efter en times kørsel stopper toget på en øde mark (der tilhører Benetton) og vi får mulighed for at stå af toget for at tage billeder og se selve lokomotivet indefra. Vi kører tilbage til El Maitén og fortsætter vores tur med bussen til søen Rivadavia og nationalparken Los Alerces. Vi holder en halvtimes pause i nationalparken hvor vi går en lille tur og krydser floden Arrayanes på en stor hængebro. Vi fortsætter turen til Esquel hvor vi ankommer ca. 22.30.

10-01-2002
Dag 26, Torsdag, 10. januar

Vi står op tidligt og tager fra hotellet kl. 8.00 og kører med bussen den lange tur til Los Antiguos. Undervejs kommer vi forbi Rio Pico, en lille by i walisisk stil med 1.000 indbyggere. Efter en lang dag med kørsel for det meste på støvede grusveje ankommer vi til Los Antiguos.

11-01-2002
Dag 27, Fredag, 11. januar

Vi fortætter turen sydpå med en ny bus, chauffør og guide. Vi kører 230 km til Cañadón del Río Pinturas, et område der er fredet af UNESCO. På klippevægene ser vi tegninger der er 8.000-10.000 år gamle. Vi nyder den helt fantastiske udsigt over den store dal. Inden vi kører videre spiser vi vores frokost.

11-01-2002
Dag 27, Fredag, 11. januar - aften

Vi ankommer til Lagos Pasadas hvor vi får et dårligt hotelværelse på byens eneste "hotel". Vi går en aftentur i den lille landsby med ca. 200 indbyggere og vi møder en familie som invitere os på aftenkaffe. Da vi skal være 2 nætter i byen tilbyder familien at vi kan bo i et telt i deres have den efterfølgende nat, så vi kan undgå en nat til på det dårlige hotel. Det siger vi ja tak til.

12-01-2002
Dag 28, Lørdag, 12. januar

Kl. 12.00 bliver vi hentet af bussen og vi kører en tur omkring søerne "Lagos Pueyrredón" og "Lago Posadas". Om eftermiddagen spiser vi vores medbragte sandwich på en Estancia hvor vi også kan nyde en god udsigt over den ene af søerne. Turen går så tilbage til Lagos Posadas hvor vi ankommer ca. kl. 18.00. Vi tager hen til den familie vi mødte den foregående dag. De er utrolig venlige, vi får aftensmad og vi snakker hele aftenen. De var glade for at få besøg da der næsten aldrig sker noget i den lille by. Om natten sover Laura og jeg et telt i haven.

13-01-2002
Dag 29, Søndag, 13. januar

Om morgenen tager vi afsked med vores værtsfamilie og tager med minibussen den sidste strækning ad rute 40 til El Chalten. Køreturen varer hele dagen og som de foregående dage foregår det meste af turen på grusveje.

14-01-2002
Dag 30, Mandag, 14. januar

Vi er en dag i El Chalten som vi bruger på en heldags gåtur i området omkring bjærgene "Fitz Roy" og "Cerro Torres". "Fitz Roy" er så højt at toppen næsten altid er dækket af skyer. Om aftenen drikker vi en øl på en lille bar i byen.

15-01-2002
Dag 31, Tirsdag, 15. januar

Vi tager med en bus tidligt om morgenen den 4 timer lange tur til byen El Calafate. Vi bliver indkvarteret på et vandrehjem hvor vi i forvejen har reserveret plads. Eftermiddagen bruger vi hos byens mange turistbureauer for at hente oplysninger om hvilke udflugter der tilbydes.

16-01-2002
Dag 32, Onsdag, 16. januar

Vi tager med Minitrekking på en tur til nationalparken "Parque Nacional Los Glaciares" små 2 timers kørsel fra El Calafate. Vi ankommer til søen "Rico Arm" og fortsætter med et skib til gletscheren "Perito Moreno Glaicar" hvor vi sejler rundt ved gletscheren et stykke tid. Derefter ligger vi til land ca. 200 meter fra gletscheren. Vi går hen til gletscheren samtidig med at en guide fortæller om gletscheren og området. Da vi ankommer til gletscheren får vi påmonteret nogle specielle sko med store pigge, så vi kan stå godt fast når vi skal op at gå på isen. Vi går med en gruppe og 2 guider på isen i et par timer, det var helt vildt imponerende, men heller ikke helt ufarligt for isen var meget ujævn og med mange huller og sprækker. Turen på isen sluttede med whisky "on the rocks" og chokolade. Derefter sejlede vi tilbage til bussen.

18-01-2002
Dag 34, Fredag, 18. januar

Fredag tager vi på en 24 timers tur til en Estancia (gård). Den hedder "Estancia Alice" og ligger ca. 10 km fra El Calafate. Vi ankom til hovedbygningen om formiddagen hvor vi blev budt velkommen. Kort tid efter bliver vi kørt ud på en af deres marker hvor nogle af deres heste venter, vi skal på en ridetur i det bjergrige område. Et par af gårdens "gauchios" (cowboys) sadler hestene til og vi skal så bare stige op! Der var ingen problemer at ride og vi skulle bare følge gauchio'en. Et stykke fra toppen af bjerget gør vi holdt så hestene kan hvile og vi går ad en sti til toppen af bjerget mens gauchio'en gør en grill klar. Der var en utrolig god udsigt fra toppen, men en smugle blæsende. Da vi kommer tilbage er der lækre sandwich klar med grillet oksekød. Det smagte bare utroligt lækkert. Til maden drak vi vin som jeg var blevet betrøt til at skulle transportere med op i en saddeltaske på min hest. Derefter red vi så den samme vej ned igen. Det var ikke helt ufarligt da der nogle steder skulle rides meget tæt på en stor skrænt.
På gården bliver modtaget til eftermiddagskaffen i den store spisesal med panoramaudsigt over haven og en stor sø. Derefter blev der fortalt og vist hvordan gården arbejder med får, som er gårdens hovedbeskæftigelse ud over turister. Et får blev hentet frem, og fik klippet pelsen til ære for publikum. Efter den forevisning gik vi ud i den store have hvor gårdens to hunde og en gauchio demostrerede hvordan hundene kunne få en flok får fra et punkt til et andet.
Derefter var der rig mulighed for at gå en tur i den store have. Vi var udstyret med en guide i flora, dyr og fugle så vi kunne læse mere om hvad vi så i haven.
Til aftensmad var den en stor salat buffet og grillet okse- og lammekød. Der blev vi mætte!
Til natten var vi blevet indkvarteret i et stort soveværelse med en flot udsigt over søen og haven. Hele arrangementet incl. spisning havde kostet os 93 pesos hver, hvilket på det tidspunkt svarede til ca. 400 kr.