M E N U

Limited English version

02-04-2001
USA - 2001

Her kan du læse om min rejse i USA.
Jeg startede min rejse den 31. marts 2001 og kom tilbage igen den 3. maj 2001.

04-04-2001
Ankomst - Lørdag, 31. april 2001

Jeg ankom til lufthavnen NEWARK lørdag aften ca. kl. 18.30 lokal tid. Jeg tog en fælles ekspress bus til vandrehjemmet som ligger på Amsterdam Ave. kun få blokke fra Central Park. Klokken var efterhånden blevet 22.20, så jeg gik i seng så jeg kunne komme tidligt op næste dag.

04-04-2001
På tur i Harlem

Søndag morgen stod jeg tidligt op, kl. 7.30 - troede jeg!!! Men for anden gang i år skulle jeg stille mit ur en time frem. USA går over til sommertid en uge senere end Europa!
Hotellet arrangere forskellige ture og søndag formiddag var der en vandre tur i Harlem i det nordlige Manhattan. Guiden fortalte om de forskellige bygninger og områdets historie.
Turen sluttede ved en gospel kirke hvor vi var nogle stykker som overværede en gospel koncert/messe.

Nightmare on Wallstreet

Tirsdag morgen tog jeg til Wallstreet hvor jeg besøgte New York Stock Exchange. De har et lille udstilling med histore og om hvordan handlerne foregår. Desuden er der en lang balkon så man kan se ud over hele handelsområdet og en guide fortalte om de forskellige personer man kunne se på gulvet. Kl. 9.30 præcis ringede klokken og handlen gik straks igang med stor aktivitet. På få sekunder havde NASDAQ indexet faldet yderligere i værdi, og i aviserne kunne man læse om "Nightmare on Wallstreet".
Foruden en streng sikkerhedskontrol var det også forbudt at tage billeder, så her har jeg desværre ikke nogle billeder.

Frihedsgudinden

Efter besøget på NYSE tog jeg med en lille færge til Liberty Island hvor den berømte Frihedsgudinde står. Heldigvis var der stadig ikke så mange menesker så jeg skulle "kun" stå i kø i en halvtime, men for at gå de ca. 300 trin op ad trappen inden i Frihedsgudinden tog ca. en time fordi der ikke er plads til ret mange mennesker. Det er godt jeg ikke var der en varm sommerdag med mange turister!
På seljturen tilbage til New York City var færgen lige en tur til Staten Island som jeg desværre ikke lige havde tid til at besøge i denne omgang.

David Letterman

Tirsdag eftermiddag tog jeg til Ed Sullivan Theatre så jeg kunne få min billet til optagelsen af aftenens Late Show med David Letterman.
Aftenens gæster var Hugh Grant som lige nu er filmaktuel (jeg kan ikke lige huske titlen på filmen) og sidst i showet kom Sade og sang en sang fra hendes nye CD. Optagelsen af showet foregik nonstop, kun afbrudt af "reklamepauser". Selvom det ikke var live naæde jeg ikke at se showet på CBS senere om aftenen, så jeg håber at der er en venlig person i Danmark der optager showet når det bliver vist på TV2 Zulu.

Sade''s backdoor exit

Efter The Late Show samledes der en masse fans af Sade ude bag ved teateret for få et glimt af Sade når kun kom ud fra bygningen og skulle ind en ventende limusine. Her har jeg faæt et billede af Sade hvor hun skriver autografer til hendes fans.

Empire State Building

På vej til Empire State Building kom jeg lige forbi en stor computerforretning på Lexington Ave. (ved 40th street så vidt jeg husker). Der kan man benytte Internet gratis på 4 nye iMac's der benytter AirPort teknologien. Det er et godt sted hvis du er i New York og lige vil tjekke din email.
I Empire State Building kom jeg med elevatoren op til 80. etage hvor jeg kunne få et godt view over New York.

World Trade Center

World Trade Center er med sine 110 etager et besøg værd og for en pris på 10 dollars kan man komme helt op på toppen. På øverste etage er der en udstilling som man kan besøge ved at tage en elevator der køre hele vejen op på kun 58 sekunder!
Fra den øverste etage er det muligt at komme helt op på taget og nyde udsigten over New York i alle retninger.

Chinatown

Chinatown er et hyggeligt lille område af New York. Ud over en masse kinesiske restauranter, kan man gå på opdagelse i gademarkederne og købe billige kopiprodukter som f.eks. tøj, ure og CD'er.
(Billedet er fra Times Square.)

Med Greyhound til Philadelphia

Onsdag aften tog jeg med bussen til Philadelphia, Pensylvania - en tur på små 2 timer. Ved ankomsten til Philadelphia blev jeg hentet af Adina, min gamle klassekammerat fra 10. klasse. Det var næsten 8 år siden vi sidst så hinanden.

Historisk område, Philadelphia

Philadelphia udgør en meget stor rolle i den Amerikanske historie. Det var i Independence Hall at den Amerikanske forfatning blev til. Ikke så langt fra Independence Hall finder man Liberty Bell som for Amerikanerne er et symbol på frihed.
(Foto: I baggrunden ses Independence Hall)

Rocky

Philadelphia har været scene for mange film. Senest var det filmen "Unbreakable" (2000) med Bruce Willis og Samuel L. Jackson.
Men hvem husker ikke Sylvester Stalones berømte løbetur i filmen "Rocky"? En tur til Philadelphia er ikke komplet uden en løbetur op ad trapperne til Philadelphia Museum of Art.

16-04-2001
Det Hvide Hus, Washington, D.C.

Den 9. april ankom jeg til Washington hvor jeg blev til næste dag. Her var vejeret blevet varmere og masser af sol. I Washington skulle jeg selvfølgelig se Det Hvide Hus, men jeg var ikke indenfor da der ikke var flere billetter den dag.

16-04-2001
Air & Space Museum, Washington, D.C.

I Washington er det gratis at gå på museum. Jeg besøgte museet National Air & Space Museum hvor der var udstillinger om stort set alt fra den første flyvemaskine til rumraketter og sattelitter.

Knoxville, Tennessee

Turen er nu kommet til Knoxville i Tennessee hvor jeg ankom om morgenen den 11. april efter en lang bustur om natten.
Byen har gratis sporvogne som man bare kan hoppe på og af når man har lyst. Selve centrum er lidt kedelig, men tager med med en sporvogn til universitetsområdet er der en masse cafeer og barer.
I byen er der også et historisk område med flotte gamle bygninger i "western" stil, hvor der er en del cafeer.

Memphis, Tennessee

Fra Knoxville har jeg rejst hele natten til Memphis der ligger i vest Tennessee. Uret er nu stillet en time tilbage og tidsforskellen til Danmark er nu 7 timer.
Memphis er en berømt blues og rock'n'roll by. På gaden Beale Street finder man mange cafeer og barer. Den mest berømte er nok "B.B. King Blues Cafe". Det er også på den gade at man finder Elvis Presley statuen.

Graceland

(13.04.2001)
Selvfølge skulle jeg også besøge Graceland når jeg nu var i Memphis. Elvis's hjem ligger ca. 15 km fra downtown Memphis. Jeg startede med en rundtur i Elvis's hus som det så ud da hen levede der. Rundturen slutter i haven hvor Elvis og hans familie ligger begravet.
På den anden side af vejen Elvis Boulevard ligger Elvis's bilmuseum hvor alle hans biler er udstillet. Jeg kom også ombord på Elvis's private 2 flyvemaskiner.
Hele Graceland rundvisningen var en tur der tog mig hele eftermiddagen.

Dallas, Texas

Lørdag morgen den 14. april ankom jeg til Dallas i Texas.
Dallas er en stor by med 6 millioner indbyggere men der er nu ikke så meget at se i downtown. Her var jeg på stedet hvor John F. Kennedy blev skudt.
I bydelen Fort Worth (en time fra hvor jeg bor hos en ven) var vi lørdag aften ude at se den gamle bydel. Det var faktisk som at komme til en gammel western by, bortset fra at der var biler på vejen istedet for heste!
Har var jeg med min ven og hans kæreste til et rodeo show der var meget sjovt at se. Dem der deltager skal ride på en tyr så længe som muligt. Hvilket ikke er ret længe da de fleste bliver smidt af efter få sekunder.

20-04-2001
San Antonio, Texas

San Antonio er ikke nogen kedelig by. Det er en smuk by downtown med kanaler som man kan gå langs og nyede den hyggelige stemning på de mange restauranter og cafeer.

20-04-2001
NASA Space Center, Houston

Så er turen kommet til Houston, hvor jeg idag har besøgt NASA Space Center.
Det var en meget spændende udstilling samt en rundvisning i nogle af NASA's bygninger. Bl.a. besøgte jeg kontrolcenteret hvor bl.a. den første månelanding blev styret fra. Jeg fik også et kig ind i en kæmpe hal hvor den nye International Spacestation bliver bygget.
Helt tilfældigt var der i dag en rumskibsopsendelse fra Florida som jeg kunne se live på storskærm. Opsendelsen foregik uden problemer.

Fest og farver i New Orleans

Så er jeg kommet til New Orleans og jeg må sige at dette er klart den bedste by jeg har besøgt på min rejse igennem USA.
Igår startede Frensh Quarter Festival og der var optog og fest i gaderne hele dagen (og natten). Jeg tror faktisk at de har en festival hver weekend som undskyldning for at feste! Næste weekend er der Jaz Festival... Jeg kan desværre ikke blive så længe!

Sådan ser jeg ud i New Orleans

På de mange gademarkeder har man mange muligheder: Bliv spået om din fremtid, leg med en voodoo-dukke eller bliv tegnet af en af de mange kunstnere. Jeg kunne ikke lade være og blev her tegnet af en karikatur tegner!
Drinken er den specielle Håndgranat drink.

Festen fortsætter...

Lørdag fortsætter festlighederne hele dagen. Der er masser af live musik rundt omkring i French Quarter.
Om aftenen tager jeg ind på Tropical Isle på Bourbon Street der servere den føromtalte håndgranat drink. Det er en drink der er meget kraftig! Jeg naæde kun at drikke een den aften men den var til gengæld også stor. Pris ca. 9 dollar, men så må man også beholde håndgranaten hvis man overlever drinken.
På Bourbon Street i New Orleans er det også en tradition at man kan se piger på altanerne der løfter op i deres t-shirts til stor begejstring for folk på gaderne. En kommentar fra en noget foraget New York'er pige var "I New York kaldes dette her for prostitution!".
Måske er det bare varmen og de kolde håndgranat drinks der gør forskellen?

24-04-2001
Tallahassee, Florida

Sent søndag aften ankom jeg til Tallahassee i det nordlige Florida, efter en lang bustur fra New Orleans hele søndag. Busturen tog ca. 11 timer og gik igennem staterne Mississippi og Georgia.
Jeg var i Tallahassee til mandag aften. Tallahasse er Floridas hovedstad. Det var en lidt kedelig by (downtown) og der skete egentlig ikke så meget så her er ikke rigtig så meget at skrive om.

26-04-2001
Tampa Bay Devil Rays vs. Kansas City

Jeg er nu ankommet til Tampa, nærmere betegnet Palm Harbor hvor jeg bor hos en ven.
Torsdag tog jeg syd på til St. Petersburs hvor jeg så en baseball kamp mellem det lokale hold Tampa Bay Devil Rays mod Kansas City. Devil Rays tabte 0-6.

27-04-2001
Clearwater Beach

Fredag tog jeg til Clearwater hvor der er en helt fantastisk sandstrand. Vandet var tropisk blågrønt. Der var sol fra en skyfri himmel og vandet var dejligt varmt! Jeg var kun på stranden i ca. 1 time for solen var meget stærk. Men jeg er blevet brun (og lidt rød).

28-04-2001
Universal Studios Florida

Lørdag tog jeg til Universal Studios i Orlando. Det var en meget god tur og jeg prøvede mange af aktiviteterne. Earthquake og Men In Black var nogle af de bedste, men jeg så også Jaws, Twister og Back To The Future m.m.